Tartalomstratégia tervezés 7 lépésben

Tartalomstratégia tervezés 7 lépésben

 

Nagy öröm látni, hogy egyre gyakrabban bukkannak fel tartalommarketing témájú cikkek már magyar szerzőktől is, ami mutatja a téma fontosságát, végre itthon is.
Ide értve, ha pusztán tartalom kurátorként teszi hozzá valaki a maga nem kevésbé fontos szerepét (ahogy ezt Pécsi Ferenc is kiemelte egy cikkében nem is olyan rég)

Mire is van szükség?

Ha valaki hosszú távon akar tartalommarketinggel foglalkozni, akkor elengedhetetlen elem egy hosszú (de legalább közép) távú stratégia kialakítása.

Ez gondot okozhat első alkalommal, mert ahány találatot kapsz a keresőben “tartalom stratégia kialakítás” keresésre, majdhogynem annyi változatot fogsz találni. Ebben a posztban bemutatom azt, ami számomra a legbarátibb megoldás lett, s igazából sok olvasgatás után alakult ki ez a saját felépítés.

 

Tartalom stratégia kialakítása

A céltalan tartalom gyártás jóval kisebb hatékonysággal bír, mint a jó előre eltervezett. Több szempontból is.
Nincs beépítve a hosszú távú tervek közé, hogy mikor milyen tartalomra van szükség. Nincs előre definiálva a cél, a célközönség. Ezek lehet (remélhetőleg egészen biztosan), hogy megvannak határozva, általánosan, cég szinten, vagy akár csak a blog szintjén. Mégis más lesz az összkép, ha ezeket a szempontokat a tartalom tervezéshez rendezzük egybe!

Ezért fontos a tartalom stratégia!

Ennek felépítése, mint írtam, nagyban függ a személyes preferenciáktól, amit kiegészít néhány fix elem, amik viszont elengedhetetlenek.

 

Tartalomstratégia felépítése

Alább 7 pontba szedtem össze, hogy szerintem mik a legfontosabb elemek.

Tartalomstratégia kialákításhoz a 7 legfontosabb lépés,

1. Határozd meg az egész folyamat célját

Egyszerűnek hangzó, ám sokszor annál bonyolultabb kérdés. Mi a cél? Lehetőleg minél konkrétabb cél. A cél mindig olyan kell, hogy legyen, ami direkt módon, vagy közvetve, hatással van a céges célokra. (Lehetőség szerint pozitív hatással…)

 

2. Határozd meg a célcsoportot

Kiknek készül a tartalom? Nyilván a vásárlói célcsoportok számára. Ezt persze azért pontosítani kell, ki kell alakítani user persona-kat, szűkíteni kell(het) a csoportot azokra, akik tartalmat fogyasztanak online…
Azt is tartsd szem előtt, hogy minél jobban szűkítesz, annál kisebb lesz a csoport, aminek vannak negatív mellékhatásai is az eredményességre majd.

 

3. Kutass! Mik a célközönség igényei?

Az előző pontban kialakított célcsoportoknak megvannak a saját igényei is, amikkel kapcsolatban hamarabb és aktívabban, ill. jóval pozitívabb irányba fog mozdulni és reagálni. Ezeket kell begyűjteni és fókuszban tartani a tartalom előállítása során.

 

4. Határozd meg, hogy miben tudsz többet adni, mint mások

Az online tér gyorsan bővül. A konkurencia számára is.
Nem leszel sikeres, ha nem találsz valamit, amivel Te mást tudsz adni, mint a többiek. Mindegy, hogy miben. Lehet szaktudás, vagy csak az ellenállhatatlan stílusod.

 

5. Határozd meg, mit fogsz mérni

A tartalommarketing mérése sokszor kényes kérdés, mert nehéz megfogalmazni, hogy milyen szint az, amitől már sikeresnek tekintik, jó a ROI-ja.
Könnyítés, hogy alapvetően mindig az elérni kívánt cél fogja meghatározni a mérési pontokat, amik mentén haladnod kell.

 

6. Készíts tervet a kész tartalom publikálására

Ez talán az egyik legegyszerűbb pont. Azokon a platformokon kell publikálni, ahol a célközönséged tartalmat fogyaszt, ill. akkor, amikor ott vannak.
Figyelembe kell venni, hogy pl. közösségi médiában nem ér véget egy poszt megosztásánál a folyamat. A hatékony terv tartalmazza azt is, hogy mely csatornán mikor fogom újra megjeleníteni az adott tartalmat!

 

7. Tervezz támogató tevékenységet a tartalomhoz

Itt több mindenre lehet gondolni.
Több social media csatorna, social csoportok/közösségek, fizetett megjelenés és hasonlók.
A közös ezekben, hogy minden esetben nagyot tudnak lökni azon, hogy a tartalmad gyorsabban terjedjen az online térben.
1 opciót mindenképp kiemelnék a többi közül, ez pedig a “rajongók” általi terjesztés. Sokkal inkább bíznak meg egy rajongóban, mint a céges oldalban. Kifinomultabb módja ennek, ha kifejezetten “hangadókat” (influencer) találsz meg, akiknek sokan olvassák magvas gondolatait!

Ezek szerintem az alapok, amiknek benne kell lennie a tervezésben.
Lehet sok mindennel bővíteni, ami még értékes lehet, pl. a visszamérésről sok szó nem esett a mutatók meghatározásán kívül… Ezekről kicsit bővebben írtam korábban.

 

Végszó

Ha tartalommarketinggel is szeretnél foglalkozni, annak egyrészt nagyon örülök, másrészt a negatív élmények elkerülése érdekében tervezz előre!

Kíváncsi vagyok persze a saját tapasztalataitokra is. Ha másképp álltok a kérdéshez, más a fontos szempont, írjátok meg!

Digitális marketing stratéga vagyok, a LeadFlow Consulting társalapítója.
Szakterületem a tartalommarketing, annak minden leágazása és a keresőoptimalizálás.
Elsődlegesen e-kereskedelmi oldalak technikai és tartalmi optimalizálásával, illetve tartalomalapú marketing kampányok megvalósításával foglalkozok.
Mottóm: “Nyújts kiváló tartalmat és érdemeld ki a jogot, hogy promótáld a termékedet!” – Guy Kawasaki

Ha van esetleg kérdésed, akkor az alábbi csatornákon megtalálsz.

Close Menu