Webshop keresőoptimalizálás legfontosabb elemei

Webshop keresőoptimalizálás legfontosabb elemei

Vannak általános folyamatok, melyek minden egyes weboldal keresőoptimalizálása során fontos feladatok. Ezeket a kisebb, kevés oldallal rendelkező weboldalaknál ugyanúgy végig kell járni, mint a terjedelmes méretekkel rendelkezők esetében.

Most nem is ezekre térek ki, csak azokra, amik egy nagyobb, összetettebb oldalnál különösen fontosak. Erre a legjobb példa, egy sok termékkel, aloldalakkal bíró webshop. A nagy mennyiség egyrészről hasznos lehet, mert a sok hasonló termék erősítheti az oldal relevanciáját, cserébe éppen ez adja magát a problémát is, mert a sok azonos tartalom viszont nem az igazi.



SEO feladatok nagy oldaltömegű site-nál

Kezelhetetlen méretű sitemap

A nagy oldaltömeg magával hozza, hozhatja egy idő után azt, hogy rettenetes méreteket ölt a sitemap tartalma is.

Gyakorlati oldalról ez problémát okozhat ott, hogy maximum 50.000 sort tartalmazhat. Ennél többnél mindenképpen, de már az ezt megközelítők esetén is javasolt szétszedni több fileba ezeket és több sitemap-et feltölteni.

Ha több sitemap file-t használsz, nem garantálja, hogy hatékonyabban lesznek az oldalaid indexelve, vagy megnő az oldalad forgalma, de mindenképp meglesz rá a lehetőség.


Hogyan csoportosítsd?

Minél logikusabban… Egyrészt a kereső robotok számra is érthetőbb lesz, másrészt kezelni is könnyebb lesz a későbbiekben. Csoportosíthatod például:

  • statikus oldalak alapján, termék csoportok szerint;
  • statikus oldalak, kategóriák, alkategóriák, címkék, bejegyzések dátuma szerint.

A lényeg, hogy mutassa egyértelműen a website felépítését!


Title és Meta descripton

Összetett feladat, nem egy szempontból kell ezeket vizsgálni, mivel több célt is szolgálnak. Egyrészt a felhasználó felé mintát ad a tartalomról, másrészt a felhasználó meggyőzését is szolgálja, ennél fogva nem elegendő pontos, szakszerű szöveget írni, ami fedi az oldal tartalmát, eleget kell tennie bizonyos marketing szempontoknak is.

A lenti szempontok mind a Title, mind a Meta description elemekre igaz, szem előtt tartva, hogy míg a Title résznél nagyon fontos, hogy a központi kulcsszavak (márkanév, termék típus) meglegyenek, addig a Meta description mezőben a rövid, de meggyőző tartalmi összefoglalásnak van szerepe.


A kereső robotoknak

Eleget kell tegyen a duplikált tartalmakkal szembeni elvárásoknak, ami sok hasonló oldalnál komoly feladat. Amennyiben túl sok azonos Meta adattal rendelkező oldalunk van, az negatív eredménnyel járhat a találati oldalakon elfoglalt helyezésekre, sőt… Nem törvényszerű, de jó esély van rá, és őszintén szólva szerintem ez felesleges kockázat.

Amíg az oldalak mennyisége kezelhető kereteken belül van, legyen cél az egyedi tartalom. Ha ezen már túlmutatnak a számok, akkor két lehetőség is adott: kerüljön rájuk noindex metatag, biztosítva, hogy ezen oldalak miatt nem lesz büntetve a teljes site (ennek persze megvan az ára…); vagy a másik lehetőség, hogy a lehetőségekhez mértén minél kisebb csoportokra osztjuk az azonos oldalakat, és csoportonként kapnak tartalmat. Ennél tényleg az a jó, ha minél kevesebb oldalt tartalmaz a csoport! Ez utóbbi továbbra is magában hordozza azt a kockázatot, hogy lesz keresőbeli büntetésünk, de legalább valamennyire minimalizálja azt.


A felhasználói preferenciáknak

Ennek a szempontnak a lényege nagyon egyszerű, vagyis olyan tartalmat kell a Meta adatok közé is felvinni, amiket a felhasználók beírnak kereséskor. Minél erősebb az egyezés, annál jobb helyezést érsz el a találatok között.

Azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy ma már nem megoldás a kifejezetten a kereső robotok számára készített tartalom, hiszen a Meta adatokat feltünteti a találatoknál a Google, tehát elolvassa a felhasználó is. A relevanciát úgy kell elérni, hogy az nyelvtanilag továbbra is helyes maradjon és a szövegezés vonzó legyen, ragadja meg a figyelmet. Persze szem előtt kell tartani azt is, hogy erősen korlátozott mennyiségű karakter fér ezekbe.


Kategória oldalak, szűrők (Filterek, Facetek)

Ha az oldalon van olyan felület, ahol bizonyos szempontok alapján keresni tud a felhasználó a termékek között (filterek), akkor ennek az lehet az eredménye, hogy a Google által indexelt oldalaink között rengeteg majdnem teljesen azonos tartalmú lesz, ami viszont visszavetheti újfent a találati listában elfoglalt helyezéseinket.

Erre megoldás a Facet, amelynél a fent említett szűrési oldalaknál van valamilyen extra tartalom is megjelenítve, mivel ezeknek az oldalaknak van seo szempontból haszna… vagy legalábbis nem lesznek ártalmasak.

Ha nincs extra tartalom, akkor viszont a szűrt találati oldal indexelését nem javaslom.


Termékleírások

Nagy oldalaknál, ahol sok termék van, nehezen megkerülhető, hogy ne legyenek azonos, közel azonos termékleírások. Másik véglet, ha nincs igazán semmi megadva, ami egyáltalán nem jobb megoldás. Egyik sem fog jó eredményt hozni.

Keresőoptimalizálás kapcsán itt feladat: az egyedi tartalom előállítása a termékleírásokhoz, ami ugye nagyon nagy oldaltömegű website-nál megint csak komoly kihívás, vagy akár lehetetlen is. Ha más megoldást nem mutatkozik, akkor használd itt is a Meta adatoknál írt lehető legkisebb csoportok létrehozását, és így készíts egyedi leírásokat.

Ezen a problémán nem segít az sem, ha a gyártó által megadott termékleírásokat használod. Persze érthető, hiszen kéznél van, benne van minden amit tudni érdemes a termékről (optimális esetben), azonban:

  • egyáltalán nem biztos, hogy az a szöveg tartalmilag keresőoptimalizált,
  • egyáltalán nem biztos (sőt…), hogy az a szöveg úgy lett megírva, hogy eladja a terméket,
  • a gyártótól származó termékleírást szinte biztos, hogy használja a konkurencia is, így többszörösen duplikált tartalom kerülne ki a saját weboldalunkra is, aminek köszönhetően megint csak esélyt kap az oldal, hogy hátra sorolja a Google.

Ha mindenképp szeretnénk felhasználni a gyártó által adott információkat, akkor az legyen része a saját magunk által megírtnak. Ezzel a duplikált tartalom aránya csökken.


Kevés felhasználó értékelés / visszajelzés

Ma már az is teljesen hétköznapi és általános a leendő vásárlók körében, hogy utána néznek a terméknek, és itt nem a kereskedő áradozására kíváncsiak, hanem független forrásokra.

Ez két féle is lehet, egyrészt valamilyen független szakértő, de ez külső forrás. Másrészt pedig termék értékelések, nyilvános visszajelzések. Ez utóbbi viszont már seo szempont az oldal vizsgálatánál.

Van-e egyáltalán ilyen felület az oldalon? Használják-e a vevők? Ha nem, akkor miért nem? Rossz helyen van, nem látszik, vagy csak néhány negatív kritika után inkább el lett dugva?

Ha megnyitjuk a lehetőséget arra, hogy a vásárlók értékeljék a termékeinket, azzal egy olyan forrásból származó tartalmat kapunk az oldalunkra, aminél alapvetően hitelesebbet nem vár el az aktuális ügyfél jelölt.

Tény, hogy ezzel vissza lehet élni, de én nem javaslom.

Másrészt pedig arra is fel kell készülni, hogy bár mindenki imádja olvasni a csupa 5 csillag/100% értékeléseket, fel fognak bukkanni negatív kritikák is. Ezeket kezelni kell, lehetőség szerint helyben, szintén nyilvánosan (ha olyan jellegű a probléma). Ugyanakkor elgondolkodtató lesz majd az is, ha egy adott termékre csak negatív visszajelzés érkezik. Ott azért valami biztosan nem jó. Persze ez már nem a seo része a dolognak.

Ezek mind olyan kérdések, amik már egy frissebb, de sok termékkel rendelkező oldalnál fontosak.


Belső linkhálózat

Abban az esetben, ha az oldal már jó ideje üzemel is, további ellenőrzések szükségesek a törölt, vagy archív oldalakra vonatkozóan, mivel idővel ezek száma rendkívüli méreteket ölthet. A sok törölt oldal, még ha teszem azt 404-et adnak válaszként, ami seo szempontból elfogadható is lenne, nagy méretű forgalom vesztést okozhat idővel.

Sokkal szerencsésebb, ha ezeket az oldalakat átirányítod. Tipp: például egy olyan főcsoport oldalra, ami alá a törölt oldalon található termék is tartozott. Bár nem elérhető, amit ő keresett, de egyből látja az alternatívákat.

Ami alapvető fontosságú kell hogy legyen minden fent említett esetben, hogy tartsuk szem előtt a felhasználói igények kielégítését, mint fő szempontot.

Nézd az oldalt vásárlói szemmel. Az oldal struktúrája végig vezet-e oda, ahova te szeretnéd? Könnyen megtalálhatóak a lényeges információk? Eléri a kezdőlapról azt a tartalmat, amit leginkább szeretne.

Feleltesd meg az oldaladat a látogatók igényeinek és emellett a keresőrobotoknak is!

A forrásért köszönet a Kissmetrics oldalának, ill. külön köszönet Boros Norbertnek a tippekért és a remek bejegyzéséért a nagy méretű oldalak seo elemzéséről a mobilSEO.hu oldalon, amiből tovább okultam a nagy oldaltömegű oldalak optimalizálásával kapcsolatban!

Digitális marketing stratéga vagyok, a LeadFlow Consulting társalapítója.
Szakterületem a tartalommarketing, annak minden leágazása és a keresőoptimalizálás.
Elsődlegesen e-kereskedelmi oldalak technikai és tartalmi optimalizálásával, illetve tartalomalapú marketing kampányok megvalósításával foglalkozok.
Mottóm: “Nyújts kiváló tartalmat és érdemeld ki a jogot, hogy promótáld a termékedet!” – Guy Kawasaki

Ha van esetleg kérdésed, akkor az alábbi csatornákon megtalálsz.

Close Menu