[Útmutató] Minden a keresőoptimalizált tartalom készítésről

Mi a keresőoptimalizált tartalom

Itt természetesen kettős feladatokról lehet beszélni: technikai és tartalmi.

A keresőoptimalizált tartalom olyan csoda, amire minden online kereskedő, szolgáltató vágyik. Egyszerre élvezetes fogyasztani, jó a megjelenése, minőségi és márkaépítő, jó átkattintásokat generál, ráadásul még a Google szemében is első osztályú értékelést kap és a találati lista legtetején mutatja meg a keresőknek.

A SEO a keresőbarát tartalom készítést az alábbiak szerint határozza meg

Adott témához kapcsolódó, minőségi tartalom

Kulcsszó sűrűség

Az optimális kulcsszó sűrűség változó, seo szempontból a 2000+ szavas tartalmak a legjobbak.
Forrás: prepostseo.com

Tartalmi szempontból fontos elemei egy elkészült anyagnak, hogy megfelelő mennyiségben és sűrűségben tartalmazza a fő és mellék kulcsszavakat. Ha jól készül el a szöveg, akkor nem csak a felhasználóknak lesz hasznos (ezt a részt bízzuk a tartalommarketingre), hanem a Google kereső is értékelni fogja és értékesnek ítéli meg.

Nyilván itt meg kell előtte határozni ezt, hogy melyek azok a kulcsszavak, amiknek megfelelő sűrűségben kell megjelenniük és azoknak milyen gyakorisággal (akár darabszámra pontosan meghatározva).

Kulcsszó kutatás

Itt több dologra is kell gondolni.

  • Klasszikus kulcsszó kutatás, amikor az általunk meghatározott kulcsszavakkal kapcsolatban keresünk megerősítést azok minőségére, keresési volumenére, illetve kiegészítő kulcsszavakat, long tail kulcsszavakat és alternatívákat. Ehhez lehet használni a Google Kulcszótervezőt, a SEMrush-t, a MOZ-t, a Keywordtool.io-t és még sok-sok másik programot. Én alapvetően ezeket szoktam elsőként használni.
  • Kunkurencia elemzésből származó kulcsszavak. Ha valamely konkurensed előtted van a Google keresőben 1-2-3 kulcsszóra, ami neked is fontos, akkor meg kell vizsgálni az oldalt, hogy miben több, mint a tiéd. (Elengedve most minden már SEO szempontot a kulcsszavak megfelelő használatán kívül.) Ezeket a kulcsszavakat érdemben vizsgáljuk meg, hogy fel tudjuk-e mi is használni.
  • TF/IDF elemzés és tartalom optimalizálás, hogy nagyobb volumenben tudd a tényleg fontos kulcsszavakat felhasználni. Erre a jó eszköz a Website Auditor. Itt nyilvánvalóan a már publikált tartalmat tudod majd tovább optimalizálni, így egy kicsit kilóg a sorból, de a teljesség igényének eleget téve itt a helye, mert fontos eredményeket tud adni a későbbi tartalmak készítéséhez is.

Egy jól kivitelezett kulcsszó kutatás eredménye meghatározza azt az 1-3 fő kulcsszót, amire szeretnél jó eredményeket elérni a keresőben, és még jó pár másodlagos kulcsszót, ami ezt elő tudja segíteni, tehát ezeknek a kulcsszavaknak szerepelnie kell a tartalomban.

Tartalom felépítése

Nem mindegy, hogy milyen tartalommal kell dolgoznunk. Az optimális tartalom meghatározó tényezői a szöveg hosszúsága, tagolása, nyelvtani helyessége, az egyszerű megfogalmazás / könnyű érthetőség, címsorok használata, illetve kellő mennyiségű kép (és/vagy videó) használata a szövegben.

  • Szöveg hossz:

Altalános ajánlás a keresőoptimalizált szövegeknél, hogy minimum 300 szavas legyen. Ez már egy Google által is érdemben kivizsgálható mennyiség, illetve 300 szó elég arra, hogy marketingszövegként is használható legyen.

Természetesen ebben nem fog mindenki egyetérteni. Nincs egyetemlegesen meghatározott, tökéletes szöveg hosszúság. Egyszerre kell figyelembe venni a felhasználói igényeket és a Google preferenciáit.

Felhasználói szemmel két dolog lehetséges.

Egyrészt minél hamarabb szeretne az olvasó hasznos tartalmat kapni és menni tovább, ami a rövid tartalom mellett érv. Másrészt a hosszú, 800-1000+ szavas szövegek alkalmasak arra, hogy egy témát teljeskörűen kitárgyaljanak és igazi értéket adjanak át. Ez alapján a tanácsom az, hogy témánként érdemes eldönteni, mi az a hosszúság, ami a legalkalmasabb.

SEO szempontból viszont három szempont érdekes most.

Először is a Google általánosságban véve hasznosabbnak tartja a hosszabb tartalmakat, amik 1200-2500 szó között mozognak. (E felettit őszintén szólva még nem is teszteltem. Majd most…)

SEO szempontból az optimális szöveg hossz 1800 szó felett kezdődik.
Forrás: moz.com

Másodszor a hosszabb tartalmakat könnyebb kulcsszavakra optimalizálni, mert nagyobb a mozgástér, több másodlagos kulcsszó is elfér a szövegben, amik erősíteni tudják az elsődleges célokat is, különös tekintettel a long tail kulcsszavakra, amiket nehezebb lehet mondatba szerkeszteni is.

Harmadszor viszont szempont a gyakoriság is, bár nem döntő érv ez sem. Ha az oldalon rendszeresen frissülnek a tartalmak, az mindenképp egy jelzés a Google felé, miszerint itt élet van, friss tartalmak vannak, érdekelheti a keresőket. Ezt nyilván könnyebb biztosítani, ha rövidebb szövegeket készítünk.

Nincs tehát arany szabály. Viszont erre is az ad majd megoldást, ha a SEO szempontból beépítésre kerülnek a tartalomstratégiába is. A szövegíró, vagy tartalommarketinges felé az például egy szuperül felhasználható keret, ha meghatározzuk, hogy havi szinten szükség van 1db 900-1000 szavas cikkre, 2db 6-700 szavas cikkre és 4db 3-400 szavasra. Keresőoptimalizáláshoz mesés mix, tartalom tervezés során pedig egy jó keret.

  • Szöveg felépítés:
A klasszikus tartalom felépítés lényege a jó tagoltság és olvashatóság.
Forrás: socialtriggers.com

A legegyszerűbb dolgok, amikkel viszont az elkészített szöveg keresőoptimalizálási értéke megugrik.

Ide tartozik a szöveg tagolása. Legyen könnyen átlátható és olvasható, hiszen akkor lesz az olvasó által is fogyasztható, nem fog visszalépni a keresőbe.

A helyes címsor használat is egy egyszerű beállítás, a Google számára viszont nagyon határozott jelek a teljes szöveg tartalmát és célját illetően.

De fontos elemként kezelendőek a nyelvtani helyesség (egyrészt a Google könnyebben érti meg a szöveget, ha nem keres szinonimákat, közeli egyezőségeket, másrészt profibbnak hat maga a tartalom is, ha nincs tele elütésekkel) és az egyszerű, könnyen megérthető fogalmazás. Ezzel is azt az üzleti kommunikációt tudod támogatni, hogy az olvasó haladjon a tartalmadon belül tovább és ne visszalépjen a keresőbe.

A szöveg felépítéssel kapcsolatos elvárások egyébként alapvetően igazak más területekre is, mint például e-mail marketing, közösségi média marketing, vagy bármilyen internetes kommunikáció, ahol a visszalépés csak egy kattintásnyira van.

  • Vizuális eszközök:

Az elkészített szöveges tartalom fontos kiegészítő eleme, ha képeket és/vagy videókat is beillesztünk.

Egyrészt tagoljuk vele a szöveget, így lehetséges megoldás, ha minden Címsor 2 (Headline 2) elé/mögé teszünk egyet, látványosan fejezetekre osztva a tartalmat, de ahol a szöveg igényli és van kapcsolódó képünk, bármikor jól tud jönni. Nem kell persze túlzásba esni, az mindenképp ront majd a minőségen, ha 2 soronként jön egy videó…  A képek használatáról a Hubspotnak van egy jó cikke, ami még mindig megállja a helyét. (Pedig olyan régi, hogy Neil Patel-nek még haja volt a fotón…)

Linképítés

A jó tartalom linkeket fog generálni, téma szerint releváns helyekről. Gyakorlatban persze azért elég sokat kell azért tennünk, hogy ezek a linkek megszülessenek, de egy elemi rész nem hagyható el ebben az esetben sem: releváns, minőségi tartalmat kell készítenünk, különben nem fognak linkelni rá – nem lesz a másik oldalon hozzáadott értéke annak, ha hozzánk terelik a forgalmat.

Tartalom alapú linkszerzés szempontjából mindenképp fontos két lehetőséget elkülönítenünk:

Saját oldalon megjelenő szövegek és a linképítés

Ha saját oldalon publikálod a tartalmat (mint én ezt a mostanit), azzal egyrészt a saját oldalad SEO értékét növeled a témával kapcsolatban, ami mindenképp hasznos.

Másrészt a tartalmat organikus, vagy fizetett formában megtalálhatja bárki, s ha megtetszik neki, akkor a saját oldalára elhelyezhet egy linket, ami ide mutat. Vagy a gyakorlati tapasztalataim alapján ez inkább úgy működik, hogy megkeresed a számodra tetsző oldal tulajdonosát és megkéred, hogy adott tartalomról linkeljen rád, mert az jó lesz mindenkinek. (Ezért sok esetben pénzt kérnek, de én speciel ilyenkor inkább hagyom.)

Ez egy nagyon fontos SEO faktor. Mindenhonnan azt hallani, hogy a minőségi tartalom a legfontosabb és az kell a jó Google helyezésekhez. Viszont az érem másik oldala az, hogy jó helyezést megfelelő mennyiségű, rád mutató link nélkül nem fogsz elérni, illetve stabilan nem fogsz tudni megtartani.

Külső oldalon megjelenő szövegek és a linképítés

A link szerzés, linképítés másik lehetséges módja, ha máshol jelenik meg a tartalmad és mint szerzőre linkelnek vissza. Ezt most az egyszerűség kedvéért guest blogging megnevezés alatt használjuk, bár ide tartozik az is, ha különböző online médiumoknak beküldöd, hogy hozzák le, mint saját cikket (1-2 rád mutató linkkel a szövegben).

A guest blogging (vendégblogolás) sokkal könnyebben összehozható, mert a másik oldal számára készen szállítasz minőségi tartalmat, neki csak ki kell publikálni. Mi is az, amit figyelembe kell venni? Publikálni jobb oldalak (ahonnan az értékes linkek érkeznek) csak akkor fognak cikket tőled, ha egészen kiváló minőségű, informatív, releváns az oldal olvasóinak. Másrészt, ha nem jelentesz konkurenciát, így nem fog potenciális versenytársat reklámozni a másik oldal.

Azt, hogy a külső link megjelenésekre hogyan találsz, keresel lehetőséget, több megoldás is van. Nálam az utóbbi időben az Ahrefs vált be, de a Google Alerts is tökéletesen jól működik. Ha valahol megjelenik az adott kulcsszó a neten, akkor jelez. Innentől pedig rajtunk áll, hogy onnan hova fog (vagy nem fog) mutatni egy link.

Technikai keresőoptimalizálás

A technikai SEO már alapvetően ismert feladatokból áll, viszont mindig érdemes ezeket elővenni, mert az a tapasztalatom, hogy sok esetben kimaradnak apró, de fontos részletek. Érdemes készíteni egy checklistet magunknak!

Meta adatok

A meta szintű adatok minden oldalnál rendkívül fontosak. Egyrészt mert a Google ezeket vizsgálja és értelmezi, többek közt ezek alapján határozza meg, hogy miről szól az oldal.

Másrészt bizonyos meta adatok CRO (konverzióoptimalizálás) szempontból is fontosak, mert megjelennek a Google keresési találatai között, így ezeket fogja látni a leendő tartalom fogyasztó is.

Mielőtt a részletekbe belemegyünk, ajánlok egy programot, amivel a következőket könnyedén tudjátok ellenőrizni majd. A Screaming Frog nevű szoftvert már évek óta nagy örömmel hazsnálom én is, gyönyörűen megmutatja, hogy hol vannak rossz szövegek meta szinten. Az ingyenes verzió is tökéletes, a korlátozás annyi, hogy csak bizonyos számú URL-t pásztáz végig neked.

  • Meta cím (Meta Title):
A MOZ kutatása szerint az optimális címsor karakterszám 50-60 karakter.
Forrás: moz.com

Ez gyakorlatilag a publikált tartalom Google felé kommunikált címe. Kiemelten fontos jó címet adni itt, mert ez lesz az, ami a google keresési találatai között az első, kékkel kiemelt sor. Elég fontos, hogy kattintásra optimalizált legyen.

Itt sincs aranyszabály, hogy milyen hosszú legyen, de a MOZ szerint ez 50-60 karakter között kell legyen. Hüvelykujj szabályként azt tanácsolom, hogy a 70 karakteres hosszt használd, mert a felett már nagyon jó esély van rá, hogy a végét a Google lecsapja és csak 3 pont lesz a mondat közepétől.

Hogyan működik? A Google néhány évvel ezelőtt bevezetett szabálya szerint a meta cím szélessége 512 pixelben lett maximalizálva, ebbe kell beleférni. Ez okozta azt is, hogy nincs optimális karakterszám, mert egy ‘i’ betű sokkal keskenyebb, pixelekben számolva, mint egy ‘m’ például. Így hát marad az, hogy igyekezzünk az 50-60 karakteres hosszban maradni.

  • Meta leírás (Meta description):

A cím mellett a másik fontos meta adat a meta leírás, amely szintén megjelenik a keresési eredmények között, ez lesz az alsó 1-2 (most már 3-4) sor. Ennek a hossza nem is olyan régen változott, jelenleg az ajánlott hosszúság 300-320 karakter között van.

Szintén kiemelt szerepe van abban, hogy átkattintsanak az oldaladra, illetve van némi hatása arra, hogy a Google miként értékeli az oldalad, így tartalmazza ez szöveg is a fő kulcsszavadat, 1-3 másodlagos kulcsszót is.

  • Kép leírás (Alt text):

Vicces, de nagyon sok olyan projekten vagyok már túl, ahogy egyszerűen a képek leírásának (alt text) optimalizálásával nevetségesen óriási ugrásokat tudtunk végre hajtani a keresési eredményekben. Alig-alig használt lehetőség a legtöbb esetben, pedig az kép optimalizálás (image seo) legalább olyan fontos, mint a szöveg optimalizálás.

Itt említem csak meg a képeknél a cím (title) részt is, mert hasonlóan működik. Ez a kettő is kifejezetten a Google keresői számára fontosak, nem fognak megjelenni az oldalon (,maximum olyan formában, hogy ha a kép fölé viszed az egeret, akkor megjelenhet egy szövegboxban).

  • URL:

Nem kritikus SEO faktor, de az adott oldal URL-jének a megszövegezése is fontos. Egyrészt SEO szempontból, másrészt pedig a megjegyezhetőség is egy komoly szempont. Minél egyszerűbb és beszédesebb az URL, annál könnyebben fogja megjegyezni az oldalra látogató.

  • Meta kulcsszavak:

Csak a rend kedvéért került a listába, de a személyes javaslatom az, hogy ne foglalkozzatok vele, még ha az oldal admin felülete ad rá lehetőséget, hogy kitöltsd. Már évekkel ezelőtt hivatalosan is bejelentette a Google, hogy nem vizsgálja érdemben ezt a részt az oldalon.

Oldalon belüli linkek

Szintén fontos szempont, de ha átgondolod, akkor gyakorlati haszna van. Pont ezért fontos a Google algoritmusai számára is, amelyek sok más szempont mellett próbálják leképezni a felhasználói tevékenységet egy adott oldalon belül.

Tegyük fel, hogy elkészítettél egy tartalmat, ami megfelel minden fent leírt szempontnak. Jó helyen szerepel a keresési eredmények között, több külső oldal is hivatkozik rá, ahonnan minőségi forgalom jön.

Itt még mindig van egy fontos lépés: elérhetővé kell tenned a tartalmat az oldalon belül is minden olyan oldalról, ahonnan releváns forgalom tud jönni. Ha az oldaladon a felhasználó nem találja meg a tartalmat, akkor igazából nem is volt értelme elkészíteni a tartalmat.

Hol érdemes linkeket elhelyezni belső oldalon? Pár tipp:

– Főoldalon, ha szeretnéd, hogy rögtön oda menjen valaki.

– Termékoldalon, ha valaki nem vette meg egyből, akkor még mielőtt kilép, adj neki alternatívát az oldal elhagyása helyett. Sőt, ha a linkelt tartalom kapcsolódik, akkor még meg is tudod győzni egy jól összeállított marketing szöveggel, edukációs tartalommal.

– Márkaépítés szempontból a Kapcsolat oldal is egy nagyon jó lehetőség érdekes tartalmak biztosítására. Alapvetően nem hiszek a klasszikus cégbemutató oldalakban.

– Az egyik kedvencem a 404-es oldal. Szinten kivétel nélkül csak annyi szerepel ott, ami a standard. Mi van, ha te ott biztosítasz olvasmányos alternatívát a “Térj vissza a főoldalra” helyett?

– A másik jó opció a GYIK rész. Ide az oldalad látogatói információ után kutatni érkeznek. Ha pedig ez a helyzet, akkor ott egy minőségi szövegnek, tartalomnak helye van.

– Szolgáltatás bemutató oldalak, ha kapcsolódik az elkészített anyag ahhoz a szolgáltatáshoz (akár csak részlegesen is). Sokkal könnyebb eladni egy szolgáltatást, ha meggyőzöd a másik felet arról, hogy értesz hozzá. Ezért jöttek létre egyáltalán az első case study-k.

– Hírlevelek. Azok a hírlevelek működnek igazán szépen, ahol nem csak a heti akciókról van szó, hanem túlnyomó részben a hasznos, élvezetes tartalmak. Azoknak a “farvizén” fogod tudni hatékonyan eladni e-mailben a termékedet.

– Bárhol, amelyik oldalon magas a bounce rate. Annál mindenképp jobb eredmény, ha elviszed az olvasót egy másik tartalomra és megadod magadnak az esélyt, hogy az oldalon tartsd.

A tartalommarketing a minőségi tartalmat az alábbiak szerint határozza meg

Legyen egyedi a tartalom

Ez nem csak SEO szempontból rendkívül fontos. Fogyasztói oldalról is arra van igény, hogy ha valamit elolvasnak, megnéznek, akkor az újdonság legyen. Nem fogják élvezettel fogyasztani, ha már 3 másik helyen ezt megtették.

Attól lesz értéke a tartalomnak, ha olyat adsz, amit más még nem. De legalábbis ilyen formában nem.

Legyen szuper a cím (headline)

Engagement szempontból az optimális címsor hosszt a CoSchedule is lekutatta.
Forrás: coschedule.com

A felvetés tartalommarketing szempontból rendkívül fontos, de ez nem csak erre igaz. (Itt jön képbe egyébként az a felvetés, hogy a tartalommarketing nem önálló marketing ág, hanem a többinek is szervesen részét képezi.)

Ugyanis a figyelem felkeltő, “kattintós” cím egy Facebook bejegyzésnél éppúgy fontos, mint egy email esetében, vagy egy esemény meghívójánál. Ha a cím nem tökéletes, akkor súlyos veszteségek fognak érni átkattintási arány szempontjából.

Mitől lesz kitűnő egy headline? Néhány fontos alapelv:

– Legyen annyira rövid, amennyire lehet.

– Próbáljon felvetni érdekes témát, vagy rátapintani egy komoly problémára, ami a leendő tartalomfogyasztót érinti. Vagy akár egy számára nagyon érdekes egyéb témát hozzon elő. A lényeg, hogy legyen kapcsolat a fogyasztó és a szöveg között. Lehetőség minél hamarabb, még mielőtt tovább görget.

Alapvetően ez a két szempont számít. Lehet még próbálgatni a trendi megoldásokat, miszerint legyen benne szám és valami “leg…” . Pl. 3 legjobb…, vagy 10 legérdekesebb… , stb. Szólítson meg direkt módon, vagy a problémát írja le. Általában az előbbire szavaznak, szólítson meg, de vannak iparágat, ahol nem szerencsén. Főleg B2B kommunikációban érdemes kerülni, mert ott általában magázódunk, de a magyar nyelv szépsége itt körülményes mondatokat tud eredményezni.

TIPP: B2B szövegírásnál a magázódás helyett használj általános kifejezéseket, T/2. személyben.

Címsorokról olvasnál még? Ajánlom a Copyblogger kapcsolódó cikkét a headline írásról.

Legyen hasznos a tartalom

Felhasználható / gyakorlati haszon, válaszoljon meg kérdéseket.

Nem elég, ha újat írsz, tökéletes headline szöveggel.

Az is fontos, hogy ha valaki a szövegedet végig olvassa, akkor legyen benne számára valamilyen érték, amit tovább tud vinni. És amiről te fogsz egyébként gyakran eszébe jutni, hogy hol is tanulta meg az adott trükköt.

Ha felvetsz egy problémát, akkor arra legyen megoldásod is. Nem, az nem megfelelő, ha a szöveg közepére kihelyezel egy szöveg boxot, hogy a továbbit már csak akkor tudod elolvasni, ha 1) megosztod a posztot közösségi médiában, 2) fizetsz. Előbbi még egyébként jól működhet, csak figyelembe kell venni, hogy mikor van online a célközönségünk és mennyire vannak ők ott egyáltalán. Utóbbinál pedig riasztó, ha pénzt kérsz tőle. Működhet, de akkor már sérül az értékadás minősége.

Olvastassa magát, legyen élvezetes

Nagyon fontos ma már az, hogy ne csak szövegben gondolkodjunk, hanem azon, hogy a szöveg mellett mik azok az eszközök, amikkel érdemben ki lehet egészíteni azt. Képek, videók, de akár hangfile-ok (podcast anyagok) is jók lehetnek, vagy ezek kombinációi.

Tapasztalataim szerint, amikor olyan partnerekkel dolgozunk együtt, akiknél a tartalom házon belül készül, mi pedig szerkesztjük, optimalizáljuk azokat, hogy sok esetben túlságosan modorosra sikerül a szöveg, mert csak a márkára gondolnak a tartalom készítésekor. Pedig a legfontosabb, hogy a fogyasztónak legyen jól olvasható. Íródjon olyan stílusban, ami a leendő vásárlók szempontjából jó.

Másik szempontból pedig, hogy maga a tartalom is meghatározható, ami készíteni fogsz. Attól függ, mire van szükséged, egy tartalom lehet blogposzt, PR cikk, lista poszt, útmutató, tutorial, prezentáció, infografika és még nagyon sok más. Ezek is alapjaiban tudják meghatározni, hogy milyen tartalmat akarsz készíteni, illetve azokat hogyan is lehet keresőoptimalizálni.

Irányítsa az olvasót

Ne csak leírjon egy adott témát, hanem adjon a kezébe mindig olyan megoldást, amit fel tud használni azonnal.

Nem kell megmondani, hogy mi legyen az a 3 dolog, amit most megtesz, hogy jobb legyen neki, viszont arra szükség van, hogy a lehetőségeket és tennivalókat megmutassuk neki.

Erre az egyik legjobb példa lehet az Unbounce által készített The Noob Guide to Online Marketing infografika.

https://unbounce.com/noob-guide-to-online-marketing-infographic/

Nem ad egy 10 elemes listát a kezedbe, hogy ezt tedd, csak felvázolja a szükséges megoldásokat egy-egy adott témára.

A feladat szépsége és egyben nehézsége, hogy ennek tényleg nagyon jónak kell lennie, hogy érezze az olvasó, mit kell tennie.

Legyen hiteles

Nagyon fontos szempont. Senkitől sem elvárt, hogy saját kútfőből készítsen legendás tartalmat. Sőt, ha van olyan weboldal, vagy könyv akár, ami sokat hozzátett az adott tartalom minőségéhez, akkor ne legyünk restek és transzparens módon legyen kommunikálva a kapcsolódó tartalom.
Ez valóban azzal jár, hogy forgalom megy át a forrásként használt oldalra, viszont sokkal több hasznot hoz a tény, hogy az általad előállított tartalom közismert, hiteles forrásokból táplálkozik.Erősíteni fogja az erejét a nálad leírtaknak, komolyabban fogják venni.

Teremtsen kapcsolatot a márkával

Tartalommarketing szempontból az sem utolsó, ha a keresőoptimalizált marketingszöveg nem csak a Google SEO szempontoknak felel meg, hanem az olvasóknak is. Egy jó tartalom pedig közvetett módon bemutatja és kapcsolatot épít a fogyasztó és a márka között.

Elég lehet akár egy-egy logo a csatolt képeken, vagy 1-2 kiutalás fontos dolgokra, amik koimmunikálják a brand kapcsolatát a tartalommal.

Fontos, hogy ezt nem szabad túlzásba vinni.

Mi a nagy különbség a SEO és a tartalommarketing között?

Azt gondolom, hogy lassan semmi. Legalábbis bízom benne, mert akkor mindkét marketing ágazat nagyot lépne előre hatékonyságban és minőségben is. Jelenleg ezt látom az egyik legnagyobb problémának, pedig nem lenne nehéz áthidalni a dolgot és közös célokat meghatározni, melyek mentén megmarad a minőségi tartalom olyan formában, hogy mind a SEO-s szakértő, mind pedig a marketingszöveg-író egységesen elégedett tudna lenni.

Mire is gondolok ez alatt. Leginkább a sztereotípiákra.

Miszerint egy tartalommarketinges számára elvárás, hogy a tartalom jól teljesítsen, de egyébként megoldja azt saját maga is egy jól összerakott e-mail marketing kampánnyal, közösségi média kommunikációval és a weboldalon való jó elhelyezéssel, sőt még PPC kampányt is futtat rá.

A SEO szakértő számára pedig nincs fontosabb a meta adatoknál és a keresőbarát tartalom abból áll, hogy tömve van kulcsszavakkal, oldalon belül és kívül is tucatnyi link hivatkozik rá.

Ha félre teszem azt, hogy mindkét oldalról részese vagyok általánosságban a folyamatnak, akkor is egyértelműen látszik, hogy a két álláspont nem áll egymással szemben és ennek szerencsére látszanak is már a jelei mindenhol, ahol igény van a minőségi tartalomra.

Hogyan tud akkor együtt működni a keresőoptimalizálás (SEO) és a tartalommarketing?

Tartalom nélkül a SEO nem fog működni

Ez talán az egyszerűbb része. A keresőoptimalizálás sok kis, vagy nagy részfeladatból áll össze. Technikai és tartalmi keresőoptimalizálás egyaránt fontosak. Hiába a tökéletes meta SEO, vagy linképítés, ha nincs tartalom, amibe a kulcsszavakat bele lehetne szuszakolni.

Sőt hiába a megfelelő mennyiségű tartalom, kulcsszavakkal, ha a megírt szöveg élvezhetetlen és aki olvassa, a felénél bezárja az ablakot.

A jó SEO és a hosszú távú SEO eredmények elengedhetetlen kelléke a kiváló tartalom, ami konvertál és jól irányítja a weboldalra érkező forgalmat. A Wordstream is erről írt egy jó cikket, ha utána olvasnál még ennek.

SEO nélkül a tartalom nem fog működni

Szerintem a másik oldal is egyszerű, mert ésszerű.

Mi történik, ha megírjuk a tökéletes tartalmat és publikáljuk. Bekerül a hírlevélbe, megosztod Facebookon is, kint van az oldalon. Szép forgalmat generálsz rá, majd ez szépen elmúlik, készítheted a következőt.

Rövid életű a siker.

Ellenben, ha a tartalom köré odakerül a SEO is, akkor a kezdeti forgalmat hosszú távon is fent lehet tartani, mert a Google nem egyszeri forgalmat generál, hanem folyamatos elérést ad azoknak a tartalmaknak, amikről úgy ítéli meg, hogy felhasználói szempontból megfelelőek egy keresési szándék kielégítésére.

A SEO és a tartalommarketing kapcsolatáról a Kissmetrics oldalán tudtok még egy nagyon jó cikket olvasni.

Az optimális együtt működést az fogja meghozni, ha a keresőoptimalizálással és szövegírás feladatokkal foglalkozó területek összedolgoznak

A két terület akkor fogja kiegészíteni egymást és garantálni, hogy mindkettő jól és hosszú távon is működni fog, ha megtaláljuk azt a közös halmazt, ahol mindkét marketing ágazat megtalálja a számítását.

Röviden megfogalmazva, ez a közös pont a minőségi tartalom, ami pontosan kielégíti az oldalra érkezőt információ iránti igényét.

Ehhez kellenek a kulcsszavak, amik megerősítik az oldalra érkezőt, hogy jó helyen jár (egyúttal a Google-t is, hogy tényleg ide kell terelni az embereket), másrészt kellőképpen élvezetes, vagy tanulságos a tartalom ahhoz, hogy végig is olvassa azt a másik fél.

Ez az a cél, ami közös.

Elég a közös pont a SEO és a tartalommarketing között?

Megvan a közös pont tehát. A marketingszöveg-írás önmagában és a SEO egyedül nem fog jól működni.

Ahhoz azonban, hogy a kettő segítse egymást és ne eseti jelleggel tegye, kicsit távolabb kell lépni a mindennapi munkától és stratégiai szinten kell megvizsgálni a dolgot.

Ki kell alakítani egy közös, keresőoptimalizált tartalomstratégiát, ami a jól megtervezett tartalomtervbe beépíti a SEO által elérni kívánt célokat.

Ehhez nem kell mást tennünk, mint a fent leírt alapvetések mentén kialakítani egy tartalomstratégiát, amihez az alapot nem csak a sales és a termékfejlesztés szolgáltatja, hanem a SEO is.

A SEO akkor fog hatékonyan beépülni a tartalommarketing folyamatokba, ha a tervezésnél már nem csak az általános üzleti szemlélet valósul meg, hanem végre az adatalapú döntéshozatal terjed el és szempontok lesznek olyan tények, mint keresési kulcsszavak és volumenek, de akár a tartalom- és SEO alapú konkurencia elemzés.

Azt gondolom, hogy nem azzal van a probléma most, hogy a SEO és a tartalommarketing nem találja meg a közös hangot. Inkább az, hogy még nincs adatokkal alátámasztva és irányba állítva ez a közös munka. Amint a tények és nem a vezetői megérzések fogják táplálni a stratégiákat, onnantól kezdve a fentebb tárgyalt kettősség meg fog szűnni.

Ha tetszett, iratkozz fel! Ne maradj le a következőről se:

Tartalommarketing és SEO szakértő @ | peter@thecoffeebreak.hu

Tartalommarketing és SEO szakértő, a CoffeeBreak Consulting és szakmai blog alapítója, ahol a marketing stratégiák kialakítása és megvalósítása mellett business és productivity tréningeket is tart.
Elsődleges szakterületei a tartalommarketing, keresőoptimalizálás, közösségi média management és a growth hacking. Számos ügyfele volt hazai és nemzetközi közép- és nagyvállalati szegmensekből, kiemelten foglalkozik eCommerce oldalak tervezésével, illetve teljes körű marketingjükkel.