Kéz a kézben! – Közösségi média és tartalommarketing

Kéz a kézben! – Közösségi média és tartalommarketing

Minden cég szerkesztőség, és minden ember, aki hozzáfér a közösségi médiához, újságíró. Elfogadod? Attól tartok, hogy muszáj lesz. Természetesen senki nem lesz egyik pillanatról a másikra képzett újságíró, és a cégek sem alakulnak cigaretta füsttel átitatott szerkesztőséggé, de tény, hogy a lehetőségük megvan rá, és bizony jó ha el is gondolkoznak ezen. (Persze cigaretta füst nélkül, valószínűleg a gyermekkoromban látott amerikai filmek hatására él csak bennem ez a kép.)

A közösségi média és a tartalommarketing fényes jövője

Nevezhetjük tartalommarketingnek, tartalom PR-nak, vagy ahogy jól esik, de a lényeg, hogy az emberek szeretnek a kiválasztott portékáról tesztet, véleményt olvasni, videót nézni, podcast-et hallgatni. Ezen belül is mindenki a maga habitusa szerinti hosszúságú és részletgazdagságú írást, vagy videót választ. Mi akkor járunk a legjobban, ha mindegyiket előállítjuk és a fogyasztóra bízzuk, hogy mire van igénye. A legjobb, ha készítünk szöveges blogbejegyzést, videót és podcast-et is. Egy téma, egyszer kell nagyon részletesen kutatni, majd egy nagylevegővel elkészíteni az anyagokat. A siker szinte garantált, hiszen legrosszabb esetben is még inkább a téma szakértői leszünk a precíz utánajárásnak köszönhetően.

Channel 9
Tudtad? A Microsoft már 2004-ben elindította saját vállalati blogját, Channel 9 néven. Nemes egyszerűséggel a United Airlines azon rádió csatornájáról lett elnevezve, ahol bárki belehallgathat a fedélzeten zajló beszélgetésekbe. Ezzel a lépéssel a Microsoft egyben Bill Gates helyett a fejlesztőit küldte előtérbe és a felhasználók és a közösség közti kapcsolatot szerette volna mélyíteni.

A sötét múlt

Közösségi média és tartalommarketing

 

Manapság olyan töménytelen reklám áradattal találkozunk, hogy már kialakult a totális ignorancia az emberekben. Lépten nyomon szembe jön egy hirdetőtábla, prospektus, bekapcsoljuk az okostelefonunkat és továbbra is csak ömlik a reklám, kinyitunk egy magazint (igen, vannak még őskövületek akik nem az iPad-jükre töltik le, huh) és nem győzzük átlapozni a direkt marketing üzeneteket. Mi a tanulság? Megtehetjük, hogy nem nézünk oda, elkapcsoljuk a TV-t, vagy éppen reklám szünetben Facebook-ra váltunk és a brutálisan túlértékelt tévés reklám idő máris kevesebbet ér, mint egy 5.000 Ft-al meghirdetett, célközönségünknek szóló Facebook, Instagram, esetleg Twitter hirdetés.

A tradicionális marketing halott?! Ez így még sehol a világban nem állja meg a helyét, de azzal én is egyetértek, hogy az utolsókat rúgja. Ezért is jobb felkészülni, és már most belevágni a tartalom gyártásba, bármilyen cél vezéreljen is bennünket.

Kinek, mikor, mit

 

Hol kapcsolódik a közösségi média és a tartalom előállítás? A folyamat leegyszerűsítve így néz ki:

  • Hasznos tartalom gyártása egy jól meghatározott célcsoportnak
  • Célzott terjesztés közösségi média segítségével

Például, ha egy több generációs családi cukrászdát üzemeltetünk, ami kizárólag ökogazdaságokból szerzi be az sütemény előállításához szükséges, hangsúlyosan egészséges alapanyagokat, akkor érdemes írni a cukrászda történetéről, arról, hogy honnan szerezzük be a süti sütéséhez szükséges anyagokat és ez miért lesz jó a vendégeknek, miben több, más, mint a hagyományos alapanyagokkal dolgozó cukrászdák. Ha kész vagyunk a blog bejegyzésekkel, videókkal, akkor jöhet a terjesztés. Megosztjuk Facebook-onTwitterenPinterest-enGoogle+-on a cikket, és minden esetben javaslom, hogy költsünk valamennyit a bejegyezések támogatására, hiszen helyi üzletről lévén szó, nagyon sok lehetőségünk van a célzásra. Magyarország legnépszerűbb közösségi oldalát használva, célozhatunk a környékre, a weboldalunk látogatóira (Facebook remarketingel), érdeklődési kör szerint az egészséges ételeket kedvelőkre, a látószögünkbe került hasonló témákat feldolgozó oldalak rajongóira, vagy a 35-55-ös korosztálynak megmutathatjuk a vállalkozásunk történetéről készített posztot (nagyon sok vásárlónak a történetünk lehet az igazi vonzerőnk).

Az elképzelt cukrászdám után közelebb hozom a valóságot. Közösségi médiában, munkámból kifolyólag, rengeteg tartalmat állítok elő. Amikor már több, mint 1 évvel ezelőtt elindítottuk a blogunkat, jól kivehető volt, hogy egy szárazabb téma is kétszer akkora organikus elérést kap Facebook-on, mint egy hasonló témájú, de rövid poszt bejegyzés.

Jó tanács. Szerintem mindig legyen egy landing oldal a posztunk mögött, ahol lehetőséget adunk a Facebook követőinknek, hogy “kibontsák” az általunk megosztott hírt, részleteket tudjanak meg róla (ez alól természetesen kivételt képeznek a hangulat posztok, amikre hatalmas szükséged van, de erről majd talán máskor írok). A Facebook célja, hogy szórakoztassa azt a potom egy milliárd körüli embert, akik napi szinten járnak informálódni a hírfolyamukba. A logika egyszerű, ha a célközönségednek releváns tartalmat állítasz elő, és azt a megfelelő csatornákon megosztod és tovább szűkíted a célcsoportodat támogatott bejegyzésekkel, akkor az eredmény nem fog elmaradni. (Ne feledd, a tartalom előállításakor a SEO szempontokat is figyelembe kell venni, a kereső optimalizálásból beeső extra forgalom könnyen tovább javíthatja a bejegyzéseid sikerességét.)

A tartalom fontosságát mutatja a Facebook Instant Articles is. Ennek segítségével még ízesebbé és könnyen fogyaszthatóvá tehetjük az elkészült blog bejegyzésünk.

Emeljük magasabbra szintre

Közösségi média és tartalommarketing

 

“The art of communicating with your  customer”. Ez már tényleg az és ha belegondolunk, ennek a felismerésére már nagy szükség volt. Ha magunk is tartalom előállítók leszünk (PR és/vagy maketing céllal), akkor bizony el kell mélyítenünk a tudásunkat és nem, vagy csak minimális mennyiségű direkt értékesítési üzenettel érdemes bombáznunk a fogyasztót. Itt mindenki nyer. Mi magunk rá vagyunk kényszerítve tudásunk állandó bővítésére, a fogyasztó, leendő vásárlónk pedig nem csak azt láthatja, hogy az eladó mennyire részletes ismeretekkel rendelkezik az értékesített termékről, de ő maga is színesítheti tudását.

Még egy fontos dolog. A közösségi médiában, akár fizetett hirdetéssel terjesztett tartalmunk, sokkal kevésbé fog hirdetésnek tűnni (ha ügyesek vagyunk, akkor egyáltalán nem), ezért sokkal kevesebbszer is jelölik majd a felhasználók zavaró posztnak. (Ezt nevezik non-interaption marketingnek.) A Facebook is díjazni fogja a befektetett munkánkat, organikusan is minimum kétszer annyi emberhez fogunk eljutni, mint egy sima sales üzenettel. Ha még ügyesebbek vagyunk, és az aktuális “buzz” témákhoz tudjuk kapcsolni a termékünkről készült bejegyzést, akkor aztán megérezzük a tartalom erejét és onnantól csak ezzel akarunk majd foglalkozni. 🙂

 

Folytonosság

Havi egy cikket megírni nem elegendő. Számoljunk minimum heti egy cikkel és akkor már közelítünk a siker kapujához. Az olvasót szórakoztatnunk kell, folyamatosan a szeme előtt kell lennünk. Ha már elértük, hogy visszatérő látogató legyen, akkor onnantól kezdve a név is kötelez, a magasra tett mércét folyamatosan át kell ugrani. Releváns, színes, érdekes és hangsúlyosan nem sales szagú üzenetekkel.

Zárszónak is egy a vége

A jó tartalom előállítása és terjesztése nem egyszerű, de legalább rengeteg munkát igényel és relatív sokat kell várni a megtérülésre. Az eredmény? Felbecsülhetetlen. Lassan, de biztosan fogjuk érezni a befektetett kemény munkánk megtérülését.

Ha kérdésed van, vagy szívesen megosztanád a saját véleményed, akkor egy percig se habozz. Minden megosztásért hálás vagyok, köszönöm.

Érdekel minden ami digitális és előre visz minket. Közösségi médiával (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, G+, Viber, Messenger), tartalom gyártással (https://www.telenor.hu/hipernet-guru/blog), online vélemény figyeléssel (neticle.hu), chat bot építéssel (fb.com/msg/TelenorHungary) és online PR-al foglalkozok a legszívesebben. A munkám nagyrészt a hobbim is, a szabadidőmben is sokat olvasok a felsorolt témákról. A család mellett a sport még kulcsfontosságú az életemben és a 2016-os évben kezdtem el a produktivitásom is magasabb szintre emelni, David Allen GTD metodológiájával.
Close Menu