Barion Pixel

Kulcsszókutatás másképp: hogyan készíts kulcsszópiramist!

Miért fontos nekünk a kulcsszó kutatás?

Kezdjük talán azzal, hogy mire kellenek kulcsszavak, ha bármilyen online business-be vágsz.

Szinte már a teljesség igénye nélkül, csak azok, amikre egy jól felépített kulcsszó kutatást fel tudunk majd használni:

  • Kezdjük a hirdetéseknél: A Google keresőhirdetési kulcsszavakra épülnek. Persze, van sok más mód is, de a keresőhirdetések szinte mindig szerepelnek a repertoárban. Ez pedig egy jó induló kulcsszó készlet nélkül döcögős lesz.
  • SEO: Nyilvánvalóan. Tudnunk kell, hogy az adott weboldalt milyen kulcsszavakra szeretnénk majd optimalizálni. Ha cipőboltról van szó, akkor a “cipő”, de még a “férfi cipő”, vagy “női cipő” is messze van attól, hogy mikre szeretnénk majd megfelelő helyen megjelenni. Ez csak a jéghegy csúcsa. No persze ezekre IS szeretnénk majd jó helyen megjelenni, de a hegymászást sem a csúcson kezdi az ember. A hogyanról fogunk még később beszélni majd.
  • Tartalommarketing: Mindamellett, hogy az egyik legfontosabb SEO eszköz, a tartalomnak más célja is van. Érdeklődést kell felkeltenie. Tudásvágyat kell kielégítenie. Végül pedig kötődést kell kialakítania a céggel, márkával, aki készítette azt. De ezt csak akkor tudja megtenni, ha tisztában vagy mi az, ami érdekli őket és keresik a neten.

Ha csak ezt a három szempontot nézzük, már lefedtük a leendő ügyfeleid érdeklődési köre alapján a hirdetéseid keresőszavait, ebből nyilván származtatni kell a hirdetések szövegeit is. Lefedtük a weboldal tartalmi fókuszát is, amire optimalizálnunk kell majd SEO miatt. Lefedtük a tartalmi igényeket is, hogy a blogra, PR cikkekbe, sajtóközleményekbe, vedégcikkekbe, de még akár a következő Facebook posztba is milyen tartalomra van szükség.

Ezért fontos a kulcsszó kutatás.

Gyakorlatilag a teljes marketing aktivitásaink számára tudunk vele irányt mutatni.

Na ez már egy olyan cél, amiért megéri komolyabban a mélyére ásni a dolgoknak. Ehhez szoktam én használni a kulcsszó piramis módszert, hogy megtaláljunk minden kulcsszót, amire szükség lesz a megfelelő eredményhez.

Kulcssó piramis

Innentől kezdve lehet azon gondolkozni, hogy mik lehetnek ezek a szavak és hogyan lehet őket megtalálni.

Indulj el egy alap kulcsszó készlet felé:

  • Kezdetnek az alap kulcsszavakat érdemes saját kútfőből elindítani, a saját intuíciók, termékek, vagy szolgáltatások alapján.
  • Használd hozzá a Search Console-t, hogy megnézd most milyen szavakra van forgalmad és szedd ki azokat, amik hasznosak.
  • Használd a Google keresési oldalát is. Ha valamire rákeresel, akkor görgess le az aljára, ahol a “Kapcsolódó keresések” vannak. Ezek mind olyan javaslatok, amik a Google szerint relevánsak… Ez azért szempont, nem?
  • Figyeld a weboldalad kereséseit, hogy akik az oldalon vannak, ők mi iránt érdeklődnek.

Ha megvan az alap, akkor utána elkezdheted felépíteni a kulcsszó piramist.

A módszer alapja és az elv, amiért szuperül működik, a követkető: nincs az a kulcsszó, amit a hirtelen el tudsz hozni a Google első oldaláról, ha most futsz neki.

Számos olyan keresési és elemző algoritmus van, ami jóval többet figyel, mint amire első körben gondolnál. Most az egyszerűség kedvéért vegyük alapvetően azt, ami a kulcsszó piramist a többi módszer fölé helyez.

Szemantikus keresések

Innentől kezdve lehet azon gondolkozni, hogy mik lehetnek ezek a szavak és hogyan lehet őket megtalálni.

Indulj el egy alap kulcsszó készlet felé:

  • Kezdetnek az alap kulcsszavakat érdemes saját kútfőből elindítani, a saját intuíciók, termékek, vagy szolgáltatások alapján.
  • Használd hozzá a Search Console-t, hogy megnézd most milyen szavakra van forgalmad és szedd ki azokat, amik hasznosak.
  • Használd a Google keresési oldalát is. Ha valamire rákeresel, akkor görgess le az aljára, ahol a “Kapcsolódó keresések” vannak. Ezek mind olyan javaslatok, amik a Google szerint relevánsak… Ez azért szempont, nem?
  • Figyeld a weboldalad kereséseit, hogy akik az oldalon vannak, ők mi iránt érdeklődnek.

Ha megvan az alap, akkor utána elkezdheted felépíteni a kulcsszó piramist.

A módszer alapja és az elv, amiért szuperül működik, a követkető: nincs az a kulcsszó, amit a hirtelen el tudsz hozni a Google első oldaláról, ha most futsz neki.

Számos olyan keresési és elemző algoritmus van, ami jóval többet figyel, mint amire első körben gondolnál. Most az egyszerűség kedvéért vegyük alapvetően azt, ami a kulcsszó piramist a többi módszer fölé helyez.

A piramis felépítése

Ezzel rá is kanyarodtunk az LSI (Latent Semantic Indexing) témájára. Ebbe a csoportba olyan kifejezések, szavak tartoznak, amik szorosan, vagy lazábban, de kapcsolódnak a fő kulcsszavunkhoz. Fogalmazhatunk úgy is, hogy a konkrét oldal témájához, amit szeretnénk épp optimalizálni.

Magáról a kulcsszókutatásról és tartalmi keresőoptimalizálásról pedig én írtam egy cikket még korábban, ami elég mélyen körül járja a témát, így azt is őszintén javaslom elolvasni. Itt mindent leírok, bőven többet, mint amiről most lesz még szó.

Most kanyarodjunk vissza a kulcsszó piramishoz.

A piramis lényege, hogy a csúcsán az a konkrét kulcsszó van, amire mindenképp szeretnél első lenni. Ez a legfontosabb, ezt kell az össze folyamat, terv és optimalizálás tetejére helyezni.

Alatta pedig minden olyan kiegészítő kulcsszó lesz, amit a fenti kutatások után találtunk. Ez lesz a piramis többi része, ami majd szépen magasra emeli a csúcsát.

Ezek nélkül mekkora lenne egy piramis? Semekkora, csak egy darab kő lenne. Pont így működik a kulcsszó piramis is és a tartalmi keresőoptimalizálás.

miből építjük fel a piramist?

Viszont ahhoz, hogy ezt kellőképpen alaposan tudjuk körül járni, a korábban említett eszközök mellett még szükség lesz néhányra.

Ezek között van fizetős is, amit csak akkor javaslok, ha nagyon komolya terveid vannak a SEO-val, vagy csak időszakosan használd. De lesz köztük olyan is, ami teljesen ingyenes. Nem kompromisszum mentes, de jól használható, én is szinte napi szinten használom őket.

fizetős eszközök

Kezdjük a fizetősökkel, amiket tényleg szinte minden nap használunk mi a csapattal. Alapvetően azért fizetősek ezek, mert nem csak kulcsszó kutatásra jók, hanem komplex SEO eszközök, de azért kulcsszó kutatásban is átlagon felül remekelnek.

Ahrefs

Nekem a személyes kedvencem kulcsszó kutatásra az Ahrefs.

Amiért ez a kedvencem, az nem más, mint a struktúra leginkább, ahogy tálalja az eredményeket. Adott kulcsszóra ad javaslatot önállóan, szinonímákra, LSI kulcsszavakra, kulcsszavas szóösszetételekre, kapcsolódó kérdésekre, ami tartalmazzák a kulcsszót.

E mellett a kulcsszavakat témakörökbe csoportosítja automatikusan, így felfelé egészen könnyen tágítható a kutatási folyamat a nagyobb összefoglaló témát átnézve.

Plusz minden kulcsszóhoz ad egy csomó szokásos adatot, mint verseny mértéke, vagy havi keresési volumen. Meg persze olyanokat is, hogy adott kulcsszóra kikkel is versenyzünk majd, kik a top találatok most arra, ami majd a Skyscrapernél lesz fontos, mikor tartalmat készítünk, de erről is abban a cikkben tudsz majd meg többet, amit említettem korábban. A lényeg, hogy az Ahrefs erre pont tökéletes!

SemRush

A másik személyes kedvencem, bár nem a kulcsszó kutatás miatt, az a SemRush. A tool maga fantasztikus(an drága). Rengeteg mindent tud és tényleg mindenre is használjuk. Kulcsszó kutatásban hasonlókat tud, mint az Ahrefs, tökéletesen megbízható eszköz, ajánlom. Itt amúgy még van jó pár addicionális eszköz, amit rátapasztottak már az alap szoftverre és tartalommarketing mentén is jól használható, bár ezek főképp angol nyelven azért.

Struktúrában nekem jobban tetszik az Ahrefs, számomra ennyi a különbség a kettő között.

ingyenes eszközök

Node akkor evezzünk most a pénztárcabarátabb megoldások felé, fizetősből nekem ez a kettő bőségesen kiszolgálja az igényeimet.

Mindemellett, amit még most hozok, szintén nagyon jó és szoktam is használni. Ha például oktatok, akkor ez fixen szerepel, mert bárki azonnal használatba is tudja venni, már a képzés alatt is – sőt, ott kell is, már csak a gyakorlás miatt is.

Ubersuggest

Az Ubersuggest az, amit mindenképp ajánlok kipróbálni. A tool maga ingyenes – is tud lenni. Van fizetős verziója, amikor több adatot látunk és több mindent mutat meg, de a free verzió is szuper arra, amire most kell nekünk.

Az Ubersuggest használtát elkezdeni nagyon egyszerű, igazából csak egy apró paktumot kell kötnöd az ördöggel. Miszerint, ha erre az oldalra fellépsz, akkor Neil Patel arca fog üldözni életes végéig az interneten, remarketing kampányok keretében. (Elég keményen tolja a pali ezt, tényleg ott lesz mindenhol. Ez amúgy egy külön adást is megérdemelne, hogy ez vajon mennyire jó módszer…)

Ha megpecsételted a vérszerződést Neil-lel, akkor eléd tárul a rendszer.

Itt is számtalan hasznos infót kapsz, ha rákeresel egy kulcsszóra. Fontos: az országot ne felejtsd el átállítani, mert ez gyakori hiba szokott lenni.

Kapsz egy csomó kulcsszót, ami hasznos lesz és kapcsolódik a fő kulcsszavadhoz.

A top kulcsszavakra mutat keresési volument és versenyt is, mint a többi eszköz. (10 darabig, utána már csak a fizetősben – ez a fájó pontja egyedül az Ubersuggestnek…)

Kapsz konkurencia adatokat itt is látsz, hogy adott kulcsszóra kik és pontosan melyik oldallal vannak elől, ami tényleg szuperhasznos.

Összességében az Ubersuggest is elég lehet egy kulcsszó piramis felépítéséhez, de itt valamivel több kutatás, nyomozás és intuíció kell, ha csak az ingyenes verziót használod.

Mennyire éri meg a kulcsszókutatás?

A kedvenc példámat mesélem el nektek, hogy lássátok a precíz kulcsszó használat és tartalommarketing, tartalmi SEO milyen eredményeket tud hozni.

Adott volt egy mikro vállalkozás, akinek segítettünk SEO és tartalommarketing oldalról. Mivel kisvállalkozás volt, így a budget egészen véges és kiszámolt volt. Áldozatot kellett hozni SEO oldalról is. Náluk végül csak tartalommarketing és tartalmi SEO valósult meg, az oldal fontosabb technikai problémáinak javítása mellett, de semmi off-page SEO (linképítés).

Ez nyilván korlátozta az eszközök számát és a növekedés dinamikáját is.

Az sem volt utolsó kihívás, hogy az összes potenciális kulcsszó közül igazából 1db volt, ami konkrétan konverzióra vezető kifejezés volt, a cég szolgáltatására vonatkozóan. Ez ráadásul elég niche kifejezés is, ahol csupa nagyvállalat versenyzett a céges szolgáltatáscsomagjaival, mint a nagy mobilszolgáltató hármas, az eMAG, a Mall, vagy az eDigital, úgyhogy nem volt könnyű.

Az előzőek miatt elég sok időbe került, mire megjött a várt eredmény. Viszont egy bő év után a visszafogott, csak tartalommal dolgozó SEO aktivitás révén minden nagyágyút sikerült beelőzni és most már több mint egy éve fixen az első helyen a mi oldalunk áll.

Miért ez a kedvenc példám?

Mert egy tipikus Dávid és Góliát harc volt, ráadásul Dávid csak az egyik kezét használhatta (linképítés nélkül dolgoztunk ugye). Mégis, kitartó munkával, tökéletesen optimalizált kulcsszó piramissal sikerült végül azt az első helyet elhozni, sőt már egészen stabilan is állunk vele az első helyen.

Ez pedig szemmel látható emelkedést hozott arra az egyetlen, kiemelten fontos kulcsszóra vonatkozóan. Nem egészen pontosan nyolcszor annyi kattintást, mint mielőtt belevágtunk. Nem rossz. Ráadásul ez csak arra az egy kulcsszóra. Mára már kétszáz felett van azoknak a kulcszsavaknak a száma, amikkel a TOP 3-ban vagyunk és értékes forgalmat szállítanak az edukatív tartalmakra, így építve a márkát és a bizalmat. Ez hosszú távon pedig ügyfeleket jelent a “direct traffic” sorban majd.

Zárásként

A jó a kulcsszó piramisban az, hogy nem kell hozzá sok minden, ha el akarod kezdeni felépíteni.

Szükséged van egy Excel táblára, valamelyik szoftverre azok közül, amikről szó volt most és csak ki kell gyűjteni a megfelelőket.

Kell egy Google Analytics és Search Console mellé, amivel validálni tudod a kulcsszavakat és a piramist felső részét.

A többi pedig már csak idő és megfelelő minőségű és mennyiségű tartalom kérdése. (Náluk mi lassan átlépjük a 450 blogposztos határt.)

Zárszóként így csak annyit adok útravalónak, hogy próbáld meg te is! Ritka kincseket tudsz a marketinged minden területének adni, ha kidolgozod a saját kulcsszó piramisod.

Ha tetszett, iratkozz fel! Ne maradj le a következőről se:

Tartalommarketing és SEO szakértő @ | peter@thecoffeebreak.hu

Tartalommarketing és SEO szakértő, a CoffeeBreak Consulting digitális marketing ügynökség és szakmai blog alapítója, ahol a marketing stratégiák kialakítása és megvalósítása mellett business és productivity tréningeket is tart.
Elsődleges szakterületei a tartalommarketing, keresőoptimalizálás, közösségi média management és a growth hacking. Számos ügyfele volt hazai és nemzetközi közép- és nagyvállalati szegmensekből, kiemelten foglalkozik eCommerce oldalak tervezésével, illetve teljes körű marketingjükkel.
Szabadidejében pedig a KV Szünet Podcast adásait bővíti.

Share
Tweet
Pin
Share